De jungle van Tambopata

23 september 2018 - Puerto Maldonado, Peru

3 dagen niets van ons gehoord, daarom nu een wat langer verslag. In de jungle is geen telefoon en zeker geen WiFi.

Donderdag zijn we van Cusco naar Puerto Maldonado gevlogen. Deze stad ligt aan de rand van de Peruaanse jungle. Direct als je uit het vliegtuig stapt merk je dat je in een tropische wereld terecht komt. Warm en vochtig. Nadat we onze bagage in onze rugzakken gepakt hebben, onze koffers blijven achter in Puerto Maldonado, vertrekken we richting de boot die voor ons klaar ligt aan de oever van de Tambopata rivier. De weg naar de boot mag nauwelijks de naam weg dragen. Diepe kuilen waar de chauffeur handig omheen probeert te manoeuvreren. En dan te bedenken dat deze weg slechts 9 maanden geleden geasfalteerd is. Daar merken we niets meer van. Peruaanse corruptie tiert hier welig horen we van de gids. Over een stuk van 20 km doen we ongeveer 1 uur. In de boot krijgen we onze lunch. Rijst met ei en groenten verpakt in een blad van een van de junglebomen. Heerlijk zitten we te smullen in de boot. De rivier staat hoog omdat het de afgelopen dagen stevig geregend heeft. Daardoor is het water ook bruin omdat de klei van de oevers meegenomen wordt in het water.

Aangekomen bij onze lodge ben je echt in de jungle. Onze kamer voor de komende 3 dagen is aan de achterkant volledig open waardoor je voor je gevoel echt één bent met de jungle. Alles is gebouwd op palen en op ons terras kunnen we heerlijk in de hangmat liggen.

Aan het eind van de middag trekken we met onze gids de jungle in. Onderweg vertelt hij van alles over flora en fauna en horen en zien we de eerste Ara’s, papegaaien en diverse andere vogels. Ook de Hoatzin, een van de grotere vogels in de jungle.

Na 1 uurtje lopen komen we op een open plek waar een 40 meter hoge toren staat. Daar gaan we dus naar boven klimmen....

Allebei hoogtevrees en dan deze toren. We besluiten het te doen!

Eenmaal boven is het uitzicht adembenemend. We zijn boven de jungle uitgestegen en kijken over een oneindig groene wereld. In de verte de ondergaande zon. De hemel kleurt zoals we hem nog nooit hebben zien verkleuren. Fantastisch!!!

Als we beneden zijn in het donker zetten we onze hoofdlichten op. De vogels zijn inmiddels stil, maar nu komen andere dieren tevoorschijn. We zien verschillende tarantula’s met jongen (!) en andere grote spinnen, sprinkhanen, kikkers, vuurvliegjes, kevers, enorme wandelende takken etc. Erg spannend om zo in het donker door het oerwoud te lopen. Wat een belevenis, wat voelen wij ons bevoorrecht!

We sluiten de dag af met een heerlijk diner bij kaarslicht, omdat de generator het even begeven heeft. Dan om 21 uur naar bed omdat we morgen om half vijf weer op moeten. We slapen in een half open lodge onder een klamboe. Wel even wennen aan alle vreemde geluiden om ons heen. Het is best spannend zo in de natuur te slapen, maar de klamboe geeft een bepaalde mate van veiligheid. Geweldig allemaal!!

De ochtend wakker worden met geluiden uit het oerwoud en onmiddellijk de lucht opsnuiven van de natuur. We staan klaar voor weer een dag vol avontuur. Met de boot varen we stroomopwaarts de Tambopata rivier op. Onderweg genieten van de vogels (veel papegaaien) die in de ochtend zeer actief zijn op zoek naar voedsel. Op de rivieroever zoeken zij naar mineralen die in de klei verborgen zitten.

We leggen aan en moeten een half uur lopen naar een kreek waar een catamaran voor ons klaar ligt. Onderweg zien we twee soorten apen, de kappucijnersaap en de cappuccino aap en ook hier weer verschillende vogels. Met behulp van een grote roeispaan achter op de boot manoeuvreert onze gids ons het meer op. Ook hier weer fantastisch mooie natuur. Hier zitten zwarte kaaimannen. Anaconda’s, reuzeotters en piranha’s. Onze gids heeft houten stokken met visdraad en een haakje bij zich. We gaan piranha’s vangen!

En inderdaad, stukje vlees er aan, in het water laten plonzen en zodra je voelt dat er een toehapt snel aantrekken. De gids vangt natuurlijk de eerste en laat zien hoe scherp de tanden zijn. Uiteindelijk lukt het Martien ook er een uit het water te hengelen. Wauw dat is best spectaculair en spannend.

Helaas spotten we geen kaaimannen, anaconda’s of otters maar we hebben nog 1,5 dag hier dus dat kan nog gebeuren. Wel weer veel verschillende vogels gespot, waaronder een grote prehistorische vogel, de Wattled Jacana.

We gaan terug naar de lodge voor een siësta en de lunch. De Oropendola’s kwetteren er lustig op los. Ze maken o.a. het geluid van een grote druppel die in het water valt.

In de middag neemt de gids ons mee de “kruidentuin” in en vertelt over de bereiding en werking van verschillende medicijnen die uit planten in de jungle bereid worden. Ayuhasca, wordt gebruikt voor spirituele sessies om lichaam en geest in balans te brengen. Ook middelen tegen verkoudheid, griep, reuma en zelfs middelen die het libido bij man en vrouw verhogen komen voorbij. Ook worden onze gezichten gekleurd met behulp van kleurstoffen uit planten. Aan het eind mogen we 3 middelen proeven. Een van hen Para Para....het bleef nog lang onrustig in de jungle....

Maar eerst pijl en boogschieten. Yvonne schoot 20, Martien 40. Slokje meer Para Para gedronken...haha.

Na weer een geweldig diner liggen we om half 9 heerlijk onder onze klamboe te slapen. Ook de jungle komt weer tot rust.

De derde dag van ons verblijf gaan we in de ochtend per boot weer naar de voerplek van de papegaaien, o.a. de Blue headed Parrot, langs de rivier. Tientallen kleurrijke papegaaien doen zich tegoed aan de mineralen die in de kleioever verborgen zitten.

Later leggen we aan en lopen we een trail diep de jungle in. Langzaam beginnen we de geluiden van de jungle te herkennen en weten we bij een bepaalde roep ook een vogel of ander dier te plaatsen. We komen weer apen tegen en zien weer diverse insecten. Wat mooi om te zien hoe de natuur zichzelf regelt zonder ingrijpen van de mens.

Helaas geen Jaguars, Anaconda’s of kaaimannen gespot, maar wat niet is kan wellicht nog komen.

In de middag vertrekken we per boot naar een farm van de community Infierno. Hier wordt vooral veel fruit verbouwd. Steranijs, mango, bananen, ananas maar ook suikerriet, koffiebonen, cacaobonen etc. Onze gids Ed geeft uitleg en laat ons verschillende soorten proeven. Als we terugkomen bij de boot zien we weer een fantastische zonsondergang. Eenmaal in de boot is het snel donker en gaan we op zoek naar kaaimannen die zich op de oevers bevinden. Met licht zie je hun oranje ogen oplichten. Het zijn voornamelijk witte kaaimannen die we spotten. Niet veel want ook deze diersoort wordt bedreigd door de global warming. Boven de 31 graden worden er geen vrouwelijke kaaimannen meer geboren waardoor de populatie langzaam afneemt.

De volgende dag is onze ervaring met de jungle alweer voorbij. Het is een hele mooie belevenis geweest. Alleen zijn in deze immense natuurwereld waar de natuur zichzelf reguleert. Onze menselijke drang naar meer welvaart is de grootste bedreiging voor deze prachtige natuurwereld.

Vandaag, zondag, ons laatste ontbijt in de lodge en dan weer op weg naar Lima waar we nog 1 dag bijkomen van onze belevenissen.

1. Peter:
    24 september 2018
    Echt n supergave belevenis!
    Bofkonten..👍👍
  2. Louis en Gonny:
    24 september 2018
    De puurheid van de natuur gaat aan zoveel mensen voorbij en wat kan het mooi zijn hè. Zo fijn dat jullie dit mee mogen maken..!
    Neem voor ons ook maar een litertje Para mee ;-))
  3. Wim:
    24 september 2018
    Wat een avontuur!! Super. Nu snap ik de naam van het Japanse restaurant in Lelystad Para, Para. Ik ga er toch maar eens eten.
  4. Moeder Hermans:
    24 september 2018
    Blij weer iets tevoren.Wat een vacantie? Wat zien jullie toch een hoop moois,maar je moet er wel veel voor doen,wat een doorzetters zijn jullie dit nemen ze je nooit meer af,geniet nog even en dan welthuis!!!! Ik ga weer googelen om alles te weten te komen wat jullie zagen. Liefs je moederxx🤙👍💪💋💋
  5. Robin en Melanie:
    24 september 2018
    Weer hele mooie verhalen!
  6. Maria:
    Een nestje Tarantula's... ieieieiek
    Verder een fijne vakantie ;)
  7. Gesina:
    25 september 2018