Van Puno naar Cusco

15 september 2018 - Cusco, Peru

Gisteravond als afsluiting van Puno gegeten in het beste restaurant van de stad. Het was inderdaad erg lekker. Allebei een driegangenmenu en een lekker glaasje wijn, met vooraf nog een schaaltje amuses. Eindelijk weer eens iets anders dan Alpaca of kip op het menu. De schade was voor Peruaanse begrippen enorm: 205 Soles. Dit is omgerekend ca € 50.

Zoals bijna elke avond gaat bij ons het licht rond 21.00 uur uit en staan we om zes uur weer fris en fruitig op.Met de taxi voor 5 Soles (€1,25) van het hotel naar het busstation gebracht. Er wacht ons een reis van tenminste 7 uur. In het begin is het landschap nog een woeste vlakte en zien de steden en dorpen die we passeren nog armoedig en chaotisch uit. We moeten door de best grote stad Julianaca. De meeste wegen waar we overheen rijden zijn daar niet eens geasfalteerd, maar zijn van een mengsel van zand en grind. Veel hobbelen dus. Maar... er is wel WiFi aan boord van de bus. Das weer een meevaller.

Onderweg verandert het landschap. We zien de bergtoppen besneeuwd raken en langzamerhand worden de bergen groener. We zien eindelijk weer eens riviertjes stromen door het land en ook het weer verandert. Was het in Puno nog bijna wolkenloos en rond 20 graden, hier wordt het al donkerder en bewolkter. De eerste regendruppels van deze vakantie verschijnen op de voorruit van onze bus en er staat een behoorlijke wind.

De huizen zien er nu welvarender uit. De meeste huizen hebben nu een tweede verdieping en een dak van dakpannen in plaats van golfplaten of helemaal geen dak. Ook zien we nu af en toe een tractor.

In Cusco hebben we ervoor gekozen om te slapen in het niños hotel. Door hier te slapen ondersteunen we 600 kinderen uit de stad en omgeving met één of twee maaltijden per dag, medische hulp en ondersteuning bij het huiswerk. We verwachten dat in het hotel ook nog een financieel beroep op ons zal worden gedaan, maar het is mooi als we iets terug kunnen doen voor dit enorme, mooie maar arme land.

Gelukkig heeft de laatste regering de nodige verbeteringen aangebracht zoals verplichte gratis scholing voor kinderen van vier tot 12 jaar om het analfabetisme tegen te gaan (was 85%) en een soort AOW uitkering voor mensen boven de 75 jaar van omgerekend ca 260 soles per maand, ongeveer 70 euro.

1. Moeder Hermans:
    15 september 2018
    Goede morgen weer een hele busreiziger gehad,maar nu het hoogtepunt van de reis.Nogveel plezier en veel mooie ervaringen 🤗🤙🌂
  2. Gertjan Aasman:
    15 september 2018
    Ik geniet telkens weer van jullie avonturen.
    Liefs Gertjan
  3. Evert Hakvoort:
    16 september 2018
    Hoi Yvonne en Martien.
    Wat een belevenissen. Een heel bijzondere reis waarbij je puurheid van het land ervaart. En jullie genieten volop en zijn ook nog sociaal bewogen met de minderen.
    Wat hebben wij het dan goed. Veel plezier.